Main Article Content

Rasmiati Rasmiati
Lutfiana Fazat Azizah
Herowati Herowati

Abstract

Problems experienced by students of class VII SMPN 5 Sumenep namely the science practicum instructionsdoes not contain the components clearly and completely. This makes students do not understand the activities practicum performed. The purpose of this research is to know the feasibility of science practicum instructionsbased on coastal community culture, and student and science teacher's response to the practicum instructions. This research is a research and development (Research and Development) by using Sugiyono development model (2018). The subjects of this study were 12 students of class VII SMPN 5 Sumenep selected at random with 3 students on product simulation test and 9 students on the trial of product usage. The results of feasibility of the science practicum instructionsbased on the culture of coastal communities were averaged at 74% with the criteria deserved for the content of the product and 92.7% for the average product display with very deserved criteria. The student's response is obtained on average 100% for product simulation phase and 96,9% on trial of product usage, with the same category that is very good. IPA teachers' responses to the science practicum instructions based on coastal societies culture are included in the excellent category with an average of 100%.

Article Details

How to Cite
Rasmiati, R., Azizah, L. F., & Herowati, H. (2018). PENGEMBANGAN PETUNJUK PRAKTIKUM IPA BERBASIS KULTUR MASYARAKAT PESISIR UNTUK SISWA KELAS VII SMPN 5 SUMENEP. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 8(1). https://doi.org/10.24929/lensa.v8i1.31
References
Arifah, I., Maftukhin, A. and Fatmaryanti, S. D. (2014) ‘Pengembangan Buku Petunjuk Praktikum Berbasis Guided Inquiry untuk Mengoptimalkan Hands On Mahasiswa Semester II Program Studi Pendidikan Fisika Universitas Muhammadiyah Purworejo Tahun Akademik 2013 / 2014’, Radiasi, 5(1), pp. 24–28.
Arsyad, A. (2013) Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Habibi, Anekawati, A. and Wati, H. D. (2012a) Hambatan Guru IPA SMP di Daerah Pesisir Sumenep untuk Mengembangkan Pembelajaran Kontekstual. Sumenep: FKIP Unija.
Habibi, Anekawati, A. and Wati, H. D. (2012b) Pembelajaran IPA Berbasis Kultur Masyarakat. Sumenep: FKIP Unija.
Husamah et al. (2016) Belajar dan Pembelajaran. Malang: UMM Press.
Kunandar (2014) Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Bedasarkan Kurikulum 2013). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Kusuma, F. W. and Aisyah, M. N. (2012) ‘Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 2 Wonosari tahun Ajaran 2011/2012’, Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, X(2), pp. 43–63.
Maharani, M. U. (2013) Pengembangan Petunjuk Praktikum IPA Terpadu Tema Fotosintesis Berbasis Learning Cycle untuk Siswa SMP. Universitas Negeri Semarang.
Meyhandoko, A. (2013) Pengembangan Petunjuk Praktikum Kontekstual dengan Pemanfaatan Kondisi Lingkungan Lokal dalam Pembelajaran Materi Pencemaran di SMAN 2 Rembang. Universitas Negeri Semarang.


Parmin (2013) Pengembangan Buku Petunjuk Praktikum IPA Terpadu Tema Mikroskop Berbasis Inkuiri Terbimbing Bermuatan Karakter. Universitas Negeri Semarang.
Permendikbud (2013) ‘Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 68 Tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah’. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. Available at: http://direktori.madrasah.kemenag.go.id/media/files/Permendikbud68TH2013.pdf.
Prastowo, A. (2015) Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta: DIVA Press.
Puspitasari, A. R. (2011) Respon Siswa SMP Negeri 3 Kelapa Bangka Belitung terhadap Film Laskar Pelangi. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.
Rustaman, N. (2013) Peranan Praktikum dalam Pembelajaran Biologi. Bandung. Available at: http://file.upi.edu/Direktori/SPS/PRODI.PENDIDIKAN_IPA/195012311979032NURYANI_RUSTAMAN/PERANAN_PRAKTIKUM_DALAM_PEMBELAJARAN_BIOLOGI.pdf.
Saputra, A., Wahyuni, S. and Handayani, Ri. D. (2016) ‘Pengembangan Modul IPA Berbasis Kearifan Lokal Daerah Pesisir Puger pada Pokok Bahasan Sistem Transportasi di SMP’, Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(2), pp. 182–189.
Setiawan, H. W. and Wiyardi, R. S. (2015) ‘Penggunaan App Inventor dalam Pembuatan Game Education Berbasis Android sebagai Media Pembelajaran yang Mandiri dan Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa TITL pada Pembelajaran Listrik Dasar SMK Muhammadiyah Majenang’, Edu Elektrika Journal, 4(1), pp. 24–30.
Subamia, I. D. P., Wahyuni, I. G. A. N. S. and Widiasih, N. N. (2015) ‘Pengembangan Perangkat Praktikum Berorientasi Lingkungan Penunjang Pembelajaran IPA SMP Sesuai Kurikulum 2013’, Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(2), pp. 675–685.
Sugiyono (2016) Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development/ R&D). Bandung: Alfabeta.
Waluyo, M. E. and Parmin (2014) ‘Pengembangan Panduan Praktikum IPA Terpadu Berbasis Inkuiri Terbimbing Tema Fotosintesis untuk Menumbuhkan Keterampilan Kerja Ilmiah Siswa SMP’, Unnes Science Education Journal, 3(3), pp. 677–684.
Widiadnyana, Sadia and Suastra (2014) ‘Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Pemahaman Konsep IPA dan Sikap Ilmiah Siswa SMP’, e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA, 4(2), pp. 1–13.
Yannidah, N., Kurniawan, L. and Aunillah (2013) ‘Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Aptitude Treatment Interaction pada Efektivitas Pembelajaran Matematika’, Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sidoarjo, 1(1), pp. 1–12.
Yulaida, D. (2016) Pengaruh Metode Praktikum terhadap Motivasi dan Hasil belajar IPA Siswa Kelas IV SDN Kemiri I Puspo Pasuruan. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI MAULANA MALIK IBRAHIM MALANG.